Siirry pääsisältöön

Kindle on kotona

Eilen sain pitkään himoitsemani e-kirjojen lukulaitteen. Pitkän pähkäilyn ja ahkeran kyselyn jälkeen päädyin Kindleen. Tärkein kriteeri minulle oli E Ink -näyttö, eli sähköinen paperi, jonka ei pitäisi rasittaa silmiä. Lisäksi laaja englanninkielisten kirjojen valikoima on aika houkutteleva. Suomessa valikoimaa ei ihmeemmin vielä ole.

Olen nyt testaillut Kindleäni nyt jonkin verran, ja olen erittäin tyytyväinen. Minun on edelleen vaikea käsittää sitä, että pystyn todellakin lähes yhdellä klikkauksella tilaamaan kirjoja Amazonilta tietokoneella ja kirjat vain putkahtavat lukulaitteeseen – jopa ne kirjat, jotka tilasin, kun lukulaite vielä seilasi UPS:n kuljetuksen kyydissä edestakaisin.

Vielä vaikeampi minun on käsittää, miten paljon ilmaista tai lähes ilmaista luettavaa ja varsinkin huttua Amazonin e-kirjavalikoimassa on. Näköjään omakustantaminen on Jenkeissä huippusuosittua. Latasin kokeeksi pari ilmaista fantsiahömppäkirjaa, joten pian varmaan kuulette, onko niistä mihinkään.

Olen toistaiseksi ladannut Kindleen parikymmentä klassikkoa sekä suomeksi että englanniksi. Apuna minulla on Calibre, joka vaikuttaa mukavan helppokäyttöiseltä. Seuraavaksi testaan pdf-tiedostojen siirron, sillä tarkoitukseni on hyödyntää lukulaitetta myös opiskelumateriaalien lukemisessa. Tai ainakin sitä käytin yhtenä syynä lukulaitteen hankkimiselle, eh. Mutta on tuo kyllä aika kiva laite.

Kommentit

  1. Jestas, tuo on niin ihmeellistä nykytekniikassa, että kirjan voi tilata saman tien lukulaitteeseen ja kohta jo lukea! Sama fiilis musiikin lataamisen kanssa, ja skypen. En olisi 15 vuotta sitten uskonut, että kuljen kotona nettikameran kanssa ja esittelen nukketaloa Argentiinassa olevalle ystävälleni samalla kun höpötämme puhelimessa, vieläpä ilmaiseksi!
    Olisin silloin sanonut, että se kuulostaa hankalalta, miten voin osata. Tekniikka on tehty todella käyttäjäystävälliseksi, kun kuka tahansa pystyy, kun hankkii laitteet.
    Tuota silmien rasittumista minäkin olen miettinyt, kerrohan kokemuksistasi!

    VastaaPoista
  2. Vähänkö hotsittaisi joku lukuvempele! En ole vain saanut perusteltua itselleni hankintaa riittävän hyvin. (Eikö "mä haluun" riittäisi?)

    Jos tuo olisi riitävän pieni, olisi laukkukirjaongelma ainakin paremmin hanskassa...

    VastaaPoista
  3. Hei, voitkin antaa vinkkejä minulle, mistä kannattaa ladata! Tuota Amazonia en ole vielä kokeillut, vaikka onkin Kindle. Guttenbergistä olen ladannut ja sitten pdf-tiedostomuotoisen kirjan onnistuin myös lataamaan.

    VastaaPoista
  4. Mullakin on Kindle, mutten ole käyttänyt sitä vielä hirväesti, vaikka kokemukset on olleet ihan hyviä. Hei, voit tilata ne kirjat muuten myös sillä Kindlellä. Se oli minusta etenkin hämärää, kun ei tarvinnut edes minkäänlaisia maksujuttuja selvitellä. Painoi Kindlen nappia vain (vaikka siis kyse oli maksullisista kirjoista - tämä vaatii tietty sen, että on Amazon-tili, jossa tallennettuna luottokorttitiedot jne.).

    Erittäin jees minusta, vaikkei siis ole juuri nyt ollut niin tarpeellinen kuin jossakin toisessa elämäntilanteessa. Olen harkinnut myös iPadin hankkimista siksi, että voisi tutustua sille tehtyihin kirjasovelluksiin. Saisin hinnan verotuksessa takaisin, mutta ensin pitäisi olla jotain, mistä irrottaa se hinta. :D

    VastaaPoista
  5. Voi Kindle!! Olen tovin jo haaveillut että hankkisin juuri Kindlen, mutta toistaiseksi en ole raskinut ja jatkan haaveilua ;)

    Vaikuttaa niin näppärältä!

    VastaaPoista
  6. Oi kuinka sievä se on! :) Olen Amazonissa ihaillut, mitä kaikkea (ja miten edulliseen hintaan) Kindlelle on saatavissa. Erityisesti mieleeni on jäänyt Bedtime Stories for Children You Hate, joka oli jossain vaiheessa ladattavissa ilmaiseksikin. :)

    VastaaPoista
  7. Voi ihanaa! Nauti tulokkaasta, siitä on takuulla iloa :)

    VastaaPoista
  8. Onnittelut Kindlestä! Jään mielenkiinnolla odottamaan arvioita noista ilmaisista fantasiahömpistä! :D

    VastaaPoista
  9. Onnea uudesta "lelusta" :) Sun pitää tuoda se joku pvä töihin, niin tuun kuolaamaan ;)

    VastaaPoista
  10. Kiitos kommenteista, Kindlestä on jo ollut paljon iloa ja huvia. Hyötyä ei vielä niin kovin paljon. :D

    Salla, kaupasta niitä saa. ;)

    Saila, en ole vielä kovin pitkiä putkia lukenut tällä, mutta ainakaan tuollaisessa 40 minuutissa en ole huomannut mitään rasitusta. Olen pääasiassa lukenut tällä kirjoja bussissa, jolloin on kätevää, että voi vähän suurentaa tekstiä tärinässä. :)

    Norkku, juuri laukkuongelman tämä ratkaisee kätevästi. Vähänkö mulla oli ylevä olo, kun yhtenä aamuna mun viereen istui aamubussissa mies, joka kaivoi hervottoman paksuisen pokkarin salkustaan. :D

    Sara, ei mulla ole mitään ihmeempiä vinkkejä antaa. :) Gutenbergistä ja Amazonista olen vain ladannut. Amazonista kannattaa etsiä vaikka sanoilla free Kindle/eBooks, jolloin saa listan ilmaisista. Siellä on tosin joukossa myös maksullisia,joten pitää olla tarkkana. Olen myös ostellut joitain halpoja kirjoja, ja se on ihan liiankin helppoa... :D

    Karoliina, olen töissä testaillut iPadia ja se on kyllä aika koukuttava. Olisi kiva tosiaan testata erilaisia kirjasovelluksia, koska mahdollisuudet ovat aika rajttomia. :)

    Susa, tää on aivan mahtavan näppärä. Mun on vaan tosi vaikea keskittyä yhteen kirjaan, kun nyt mukana kulkee niitä niin valtavasti ja haluan katsella ja testailla niitä kaikkia. :D

    Maija, olen selaillut nyt Amazionin valikoimaa todella paljon ja huomannut, että sieltä saa halvalla vaikka mitä. Usein esim. sarjojen ekat osat ovat ilmaisia ja jatko-osista sitten veloitetaan. Niinhän sitä saadaan lukutoukat koukkuun. :D

    Liina, kyllä sitä aika paljon voi saada iloa yhdestä laitteesta. :D

    Jenni, ensimmäinen testiluku on osoittanut, että ilmaisfantasiat eivät ole ollenkaan huonoa huttua. :D

    Minnis, tää on mulla aina mukana! ;)

    Booksy, kyllä! Parhaani mukaan. :)

    VastaaPoista
  11. Entäs suomenkieliset kirjat? Saako niitä ladattua Kindleen? Tyhmänä täällä kyselen, kun mulla on sellainen käsitys, että Kindle ei toimisi suomalaisissa verkkokaupoissa lainkaan...?

    Minna Kristiina kirjautumatta

    VastaaPoista
  12. Minna Kristiina, en osaa vielä oikein sanoa. Sain ladattua siihen yhden suomalaisen kirjan, joka oli alunperin epub-tiedostuo, mutta sain sen käännettyä Calibrella Mobi-tiedostoksi, koska siinä ei kai ole DRM-suojausta (tai jotain vastaavaa). Katselin suomalaisten kauppojen valikoimaa ja niissä oli pelkästää epubeja myynnissä, mutta tuo suojausasia on vielä mulle niin epäselvä, etten osaa siitä mitään sanoa... Kindleen menee siis vain kai nuo mobit.

    VastaaPoista
  13. Minulle joku sanoi, että Kindle toimisi lähinnä vaan Amazonista ostettujen kirjojen kanssa, mutta en tiedä... itse odotan omaa Koboa, kun sisko lupasi sellaisen minulle Englannista raijata, kun tulee pääsiäisenä Suomeen. Niitä kun ei kovin helposti saa Suomeen tilattua mistään.

    VastaaPoista
  14. Kobo on myös kovin kiva. On harmi, ettei sitä saa ilman kommervenkkejä tilattua. Esittele sitten sitä meille, kun saat sen. :)

    VastaaPoista
  15. Minulla on ollut Kindle yli vuoden ja se on aivan huippu! Amazonista lataaminen on joskus liiankin helppoa, kun yhdellä klikkauksella kirja ilmestyy laitteeseen... Silmät ei rasite, edes ulkona auringossa. Ipadilla ei voi lukea ulkona, kun siitä ei näe mitään. Olen huomannut myös että tavallisen kirjan sivu on usein hyvin valkoinen ja sattuu silmiin lukea ulkona. Kindlellä voin hyvin istua tuntikausia ulkona auringonpaisteessa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, boktok73! Minäkin olen pitänyt Kindlestä tosi paljon. Se on hyvä hätävara mukana, ettei joudu olemaan ilman kirjoja missään. Ja Amazonilta ostaminen on tosiaan vaarallisen helppoa. Saman systeemin kuin vielä saisi suomenkieleisiin kirjoihin... :)

      Poista
  16. Hui! Olen ajatellut ostavani e-kirjan lukijan ja juuri kindleä ajattelin. Kaikki ovat puhuneet, että kirjojen ostaminen on vaarallisen helppoa! Kuinka vaarallista se on ja onko se pahassa mielessä vaarallisen helppoa >.< ja miltä näin kahden vuoden jälkeen on tuntunut käyttää e-lukulaitetta ja oletko paljon lukenut e-kirjoja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Miisu P! Kindle on toiminut hyvin samoin kuin lataaminenkin. Vaikka onkin helppoa, en ole ostanut vahingossa mitään, enkä myöskään liian paljon. :D Olen lukenut vähemmän e-kirjoja kuin ennakkoon ajattelin, mutta lukulaitteen käyttö on ollut ihan mukavaa.

      Poista

Lähetä kommentti