Siirry pääsisältöön

Pekka Vartiainen: Länsimaisen kirjallisuuden historia


Olen jo muutamassa aiemmassa kirjoituksessani maininnut Pekka Vartiaisen Länsimaisen kirjallisuuden historian, mutta vasta nyt minulla on ollut aikaa tutustua siihen kunnolla. Olen lukenut kirjaa nyt parisataa sivua ja olen vakuuttunut: teksti on hyvin kirjoitettu ja asiat on jaettu selkeisiin kokonaisuuksiin.

Kauden tärkeimmät kirjailijat ja tyylit on esitelty omissa kappaleissaan, kun taas muut on mainittu vain yleisemmin. Tämä helpottaa myös lukemista - jos lukee kirjaa vain omaksi huvikseen, voi syventyä pääasioihin ja lukaista muut asiat nopeasti läpi. Kirjassa on myös lyhyesti selitetty historiaa ja kulttuurin muutoksia, jotka vaikuttivat kirjallisuuden kehitykseen.

Kirjasta oli minulle apua myös lukiessani antiikin kirjallisuuden tenttiin. Vaikka olinkin tehnyt kiltisti muistiinpanoja luennoilla, jotkin asiat olivat jääneet hämäriksi. Voin siis lämpimästi suositella kirjaa opiskelijoille. Ja se sopii erittäin hyvin muillekin, sillä kirja on myös helppolukuinen.

Lukunäyte sivulta 163:
Keskiajalla kirjoitetun kirjallisuuden hallitsevat kerrontaperiaatteet ovat kristilliseen oppiin pohjautuva myyttisyys, mielikuvituksellisuus ja vertauskuvallisuus. Sen kerronnasta puuttuu realistisuuden tai todenkaltaisuuden periaate, jonka me olemme tottuneet liittämään kertomakirjallisuuteen eli epiikkaan. Keskiajan kirjallisuus ei pääsääntöisesti kuvannut ilmiöitä ilmiöinä.

Pekka Vartiainen: Länsimaisen kirjallisuuden historia. BTJ, 2009.

Kommentit